tirsdag, januar 24, 2006

Fjellet med brukket rygg

Tirsdag betyr voksenkino på Gimle kino. I dag var det Brokeback Mountain som ble vist. Jeg var litt skeptisk til filmen og tvilte på om jeg ville gå, seksere på terningen er ikke en garanti for at jeg liker filmen! Det jeg var redd for var at den skulle være full av Hollywood-homseklisjéer, men Ang Lee er egentlig et kvalitetsstempel i seg selv (selv om han begikk Hulk). Jeg kom hastende inn i salen akuratt i det reklamen var ferdig og fikk fomlet meg frem til et ledig sete.


Jeg er glad jeg bestemte meg for å gå. Filmen var så absolutt se-verdig for min del. Fotografien var vakker med landskapsbilder som gav meg gåsehud og frysninger. Historien tror jeg på uten å tenke meg om. Savnet og frustrasjonen kommer godt frem, og det er tydelig hvor sympatien i historien ligger. Jeg fikk veldig lyst til å lese novellen filmen bygger på. Det er godt å høre en forfatter som er fornøyd med adaptasjonen av teksten sin. Skuespillet i filmen er modig og befriende velspilt. Begge hovedrolleinnehaverene, Jake Gyllenhaal og Heath Ledger (kjent som kjekkaser) gjør en kjempejobb! Det samme gjelder for Michelle Williams. Hun klarer å få frem følensen av sviket kona til Ennis føler. Anne Hathaway er jeg ikke helt sikker på. Etter å ha sett henne i litt for mange fjortisfilmer er det noe som henger igjen. Men hun kommer seg.
Neste tirsdag vises Ryktet går. Den gidder jeg ikke se, rett og slett.

Ingen kommentarer: